Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hatred and Violence in the Context of Salafism Rating Discourse of Shi'ism

Yıl 2013, Cilt: 6 Sayı: 2 - Şİİ-SÜNNİ İLİŞKİLERİ ÖZEL SAYISI, 151 - 172, 31.12.2013

Öz

Is not a pure religious event. For each of religious events, historical, social, cul-tural and psychological aspects are avail-able. Religious orientation is associated with the phenomenon of the human be-ing. Denominations, sects, religious groups, with reference to the sacred own built as a significant initiative in the World. Religion as a factor that justifies some of the human condition when it appears that "when ethicized", when communal, when denominated, the "bad faith" can effectively maintain strong tool. In this case, the differences related to belief, everything can be adapted to be-come a key rhetorical and "ancestral hatred" on the applicable discipline. As seen in this discipline in recent times, in the name of political domination "to re-domination" leads. Political process, re-creates collective hatred and highlights "the narcissism of small differences". Thus, small -scale discussions can be-come a large-scale coordinated cases of hate. Now with religious fervor is difficult to make a clear distinction between polit-ical forces. The "we" limits will take ef-fect. Religious hate speech in orientation, with sharp boundaries are emerging as a result of understanding of "we". "We bigotry" legitimized with religion, brings identity to be kept. When religion is re-duced to the crisis of identity, is used such as a fight militant ideologies. The most important reason of the discourse of hatred and violence is need for belong-ing fully integrated with the need for spirituality.

Kaynakça

  • Akyol, Mustafa, “Müslümanlar Niçin Çatışıyor?”, Star Gazetesi, 14 Ağustos 2013 Çarşamba.
  • Asad, Talal, Sekülerliğin Biçimleri, Hıristiyanlık, İslamiyet ve Modern- lik, çev. Ferit Burak Aydar, Metis Yay., İstanbul 2007.
  • Bakhtin, Mikhail M., The Dialogial İmagination, University of Texas Press, Austin 2000.
  • Büyükkara, Mehmet Ali, “11Eylül’le Derinleşen Ayrılık: Suudî Sele- fiyye ve Cihadî Selefiyye”, Dini Araştırmalar VII/XX
  • Çayır, Kenan, Türkiye’de İslamcılık ve İslami Edebiyat, Bilgi Üniver- sitesi Yay., İstanbul 2008.
  • el-Berbehârî, Ebû Muhammed Hasan b. Ali b. Halef, Şerhu’s-Sünne, thk.: Halid b. Kasım er-Redâdî, Suudi Arabistan: Darü’s-Selef- Darü’s-Sumay’i, 1421/2000, madde: 94.
  • el-Hallâl, Ebubekir Ahmed b. Muhammed b. Harun b. Yezid, (ö. 311), es-Sünne, thk.: ‘Atiyye ez-Zehrânî, Dâru’r-Râye, Riyad’da 1410/1989.
  • Bkz. Muhammed İkbal, Cebrail Kanadı, çev. Celal Soydan, Hece Yay., Ankara
  • 2013, s. 14-15. el-Hamis, Abdülaziz, Şiilerle Selefi Akımların İlişkileri, 07.11.2006, http://www.ydh.com.tr/haber.php?HID=1653 el-Verdani, Salih, Mısır’da İslâmî Akımlar, çev. H. Acar-Ş. Duman, Fecr Yay., Ankara 1988. ez-Zehebî, Hafız Abdullah Muhammed b. Osman, El-Munteka (Şia ve Mahiyeti), (Elektronik Nüsha) www.ahlu- sunnah.com/attachment.php?attachmentid=7762&d...
  • Geocities.com/İbnurrefik/tevhidkitabi
  • Gürbüz, Beyhan, Dini Motifli ve Uluslararası Bir Terör Örgütü Olarak el-Kaide, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Atılım Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara 2008.
  • İbn Batta, İbane, II, 379, No: 277.
  • İbnTeymiyye, Minhâcü’s-Süneti’n-Nebeviye, thk. M. R. Salim, Mües- sesetü Kurtuba, Riyad 1986, III.
  • İbnTeymiyye, Mecmu’etü’l-Fetava, Abdurrahman b. Muhammed, Ribat, 1981.
  • İkbal, Muhammed, Cebrail Kanadı, çev. Celal Soydan, Hece Yay., Ankara 2013.
  • İnam, Ahmet, “Türkiye’deki Bir Nietzche’den Devşirilebilecekler Üs- tüne.” Ahlakın Soykütüğü Üstüne, içinde. İstanbul: Say Yayınları, 2008.
  • İnayet, Hamit, Arap Siyasi Düşüncesinin Seyri, çev. Hicabi Kırlan- gıç, Yöneliş Yay., İstanbul 1991.
  • İşcan, Mehmet Zeki, Selefilik, İslami Köktenciliğin Tarihi Temelleri, Kitap Yay., İstanbul 2006.
  • Karpat, Kemal, İslam’ın Siyasallaşması, çev. Şiar Yalçın, Bilgi Ünv. Yay. İst. 2001.
  • Keane, John, Şiddet ve Demokrasi, çev. Meral Üst, İmge Yay., Anka- ra 2010.
  • Laçiner, Sedat, “Devlet ve Kapalı Cemaatleşme”, Star Gazetesi, 28 Temmuz 2013 Pazar. http://haber.stargazete.com/yazar/devlet- ve-kapali-cemaatlesme/yazi-776492#
  • Meddeb, Abdelwahab, İslamın Hastalığı, çev. Haldun Bayrı, Metis Yay., İstanbul 2005.
  • Mercan, Faruk, “Devlet Sahaya Çıktı Türk Savaşçıları Araştırdı”, Aksiyon, s. 519, 15.11.2004. http://www.aksiyon.com.tr/yazdir.php?id=18116
  • Nebhani, Takıyyuddin, İslam Nizamı, tarihsiz, Yayınevi Belirtilme- miş.
  • Özyiğit, Ercan, Geleneksel İslam karşısında Radikal İslam: Beden Politikaları ve Şiddet, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üni- versitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Gazetecilik Anabilim Dalı, Ankara 2012.
  • Reemtsma, Jan Philipp, Vahşeti Kavramak, çev. Ender Ateşman, Ayrıntı Yay., İstanbul 1998.
  • Roy, Olivier, Küreselleşen İslâm, çev. Haldun Bayrı, Metis Yay., İs- tanbul 2003.
  • Sen, Amatya, Kader Yanılsaması Kimlik ve Şiddet, çev. Ahmet Kor- dam, Optimist Yay., İstanbul 2006.
  • Şahin, Hanefi, “İbnTeymiyye’nin Şii Karşıtlığında Bazı Parametre- ler”, EKEV Akademi Dergisi, yıl: 16, sayı: 51, 2012.
  • Tily, Charles, Kolektif Şiddet Siyaseti, çev. Seda Özel, Phoenix Yay., Ankara 2009.
  • Türkel, Rıfat, Vehhabilik ve Arka Planı (Başlangıçtan II. Suûd Devle- ti’ne Kadar), Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversi- tesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Temel İslam Bilimleri Bölümü Ana Bilim Dalı, İzmir 2013.
  • Watt, M., İslâm Düşüncesinin Teşekkül Devri, çev. Ethem Ruhi Fığ- lalı, Umran Yay., Ankara 1981.
  • Yardımcı, Gizem, “Manevi Şiddet Temelinde Nefret Söylemi ve Nefret Suçları”, http://www.umut.org.tr/UserFiles/GizemYardimci_manevi_sidd et_temelinde_nefret_soylemi_ve_nefret_suclari(1).pdf
  • Yaşa, İsmail, Türkiyeli Selefiler Tekfirci mi?” 24 Temmuz 2009, http://www.tevhidhaber.com/news_detail.php?id=60097
  • Yazıcı, Muhammed, İbnTeymiye’nin Mecmû’u Fetevâ İsimli Eserinde Ehl-i Bid’at Fırkalarına Bakışı, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ata- türk Ünv. Sos.Bil. Enst. Erzurum 1998.
  • Zabala, Santiago, “Teistleri ve Ateistleri Olmayan Bir Din”, R. Rorty- G. Vattimo, Dinin Geleceği, der. Santiago Zabala, çev. Rahmi G. Öğdül, Ayrıntı Yay., İstanbul 2009.
  • Zubaida, Sami, İslam Dünyasında Hukuk ve İktidar, çev. Burcu Ko- çoğlu Birinci- Hasan Acak, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yay., İs- tanbul 2008.
  • Zuckerman, Phil, Din Sosyolojisine Giriş, çeviri ve notlar: İhsan Çapcıoğlu-Halil
  • Aydınalp, Birleşik Kitabevi, Ankara 2006.

Selefiliğin Şi'ilik Değerlendirmeleri Bağlamında Nefret ve Şiddet Söylemi

Yıl 2013, Cilt: 6 Sayı: 2 - Şİİ-SÜNNİ İLİŞKİLERİ ÖZEL SAYISI, 151 - 172, 31.12.2013

Öz

Saf bir din olayı yoktur. Her dini olayın tarihi, sosyal, kültürel, psikolo-jik yönleri mevcuttur. Dini yönelişler beşere ait fenomenlerle ilişkilidir. Mezhep, fırka, dini grup, kendisiyle kutsala referansla anlamlı bir dünya-nın inşa edildiği girişimdir. Din, bazı beşeri durumları meşrulaştıran bir etmen olarak belirdiğinde yani “etnik-leştiğinde”, cemaatleştiğinde, mezhep-leştiğinde, “kötü inancı” (bad faith) etkin biçimde sürdürmenin güçlü aracı olabilir. Çünkü bu durumlarda inanışlarla ilgili farklılıklar, her şeye uyarlanabilen retorik bir anahtar haline dönüşebilir ve “atalardan kal-ma nefretin” üzerine bir disiplin uy-gulanabilir. Bu disiplin son zamanlar-da da görüldüğü gibi, politik hakimi-yet adına “yeniden mezhepleşmeye” yol açar. Politik süreçler, kolektif nefreti yeniden oluşturur, “küçük ayrılıkların narsizmini” vurgular. Böylece küçük ölçekli tartışmalar büyük ölçekli koordine nefret vakala-rı haline gelebilir. Artık dini hararet ile politik güç arasında net bir ayrım yapmak güçleşir. Var olan “biz sınır-ları” etkinlik kazanır. Dini yönelişlerde nefret söylemi, keskin sınırlara sahip “biz” anlayışının sonucunda belirmek-tedir. Dinle meşrulaştırılmış “biz taassubu”, kimlik tutulmasını bera-berinde getirmektedir. Kimlik buna-lımına indirgendiğinde din, kavga ideolojilerinin bir militanı gibi kulla-nılmaktadır. Nefret ve şiddet söylemi-nin en önemli sebebi, aidiyet ihtiyacı ile maneviyat ihtiyacının tamamen bütünleştirilmesidir.

Kaynakça

  • Akyol, Mustafa, “Müslümanlar Niçin Çatışıyor?”, Star Gazetesi, 14 Ağustos 2013 Çarşamba.
  • Asad, Talal, Sekülerliğin Biçimleri, Hıristiyanlık, İslamiyet ve Modern- lik, çev. Ferit Burak Aydar, Metis Yay., İstanbul 2007.
  • Bakhtin, Mikhail M., The Dialogial İmagination, University of Texas Press, Austin 2000.
  • Büyükkara, Mehmet Ali, “11Eylül’le Derinleşen Ayrılık: Suudî Sele- fiyye ve Cihadî Selefiyye”, Dini Araştırmalar VII/XX
  • Çayır, Kenan, Türkiye’de İslamcılık ve İslami Edebiyat, Bilgi Üniver- sitesi Yay., İstanbul 2008.
  • el-Berbehârî, Ebû Muhammed Hasan b. Ali b. Halef, Şerhu’s-Sünne, thk.: Halid b. Kasım er-Redâdî, Suudi Arabistan: Darü’s-Selef- Darü’s-Sumay’i, 1421/2000, madde: 94.
  • el-Hallâl, Ebubekir Ahmed b. Muhammed b. Harun b. Yezid, (ö. 311), es-Sünne, thk.: ‘Atiyye ez-Zehrânî, Dâru’r-Râye, Riyad’da 1410/1989.
  • Bkz. Muhammed İkbal, Cebrail Kanadı, çev. Celal Soydan, Hece Yay., Ankara
  • 2013, s. 14-15. el-Hamis, Abdülaziz, Şiilerle Selefi Akımların İlişkileri, 07.11.2006, http://www.ydh.com.tr/haber.php?HID=1653 el-Verdani, Salih, Mısır’da İslâmî Akımlar, çev. H. Acar-Ş. Duman, Fecr Yay., Ankara 1988. ez-Zehebî, Hafız Abdullah Muhammed b. Osman, El-Munteka (Şia ve Mahiyeti), (Elektronik Nüsha) www.ahlu- sunnah.com/attachment.php?attachmentid=7762&d...
  • Geocities.com/İbnurrefik/tevhidkitabi
  • Gürbüz, Beyhan, Dini Motifli ve Uluslararası Bir Terör Örgütü Olarak el-Kaide, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Atılım Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara 2008.
  • İbn Batta, İbane, II, 379, No: 277.
  • İbnTeymiyye, Minhâcü’s-Süneti’n-Nebeviye, thk. M. R. Salim, Mües- sesetü Kurtuba, Riyad 1986, III.
  • İbnTeymiyye, Mecmu’etü’l-Fetava, Abdurrahman b. Muhammed, Ribat, 1981.
  • İkbal, Muhammed, Cebrail Kanadı, çev. Celal Soydan, Hece Yay., Ankara 2013.
  • İnam, Ahmet, “Türkiye’deki Bir Nietzche’den Devşirilebilecekler Üs- tüne.” Ahlakın Soykütüğü Üstüne, içinde. İstanbul: Say Yayınları, 2008.
  • İnayet, Hamit, Arap Siyasi Düşüncesinin Seyri, çev. Hicabi Kırlan- gıç, Yöneliş Yay., İstanbul 1991.
  • İşcan, Mehmet Zeki, Selefilik, İslami Köktenciliğin Tarihi Temelleri, Kitap Yay., İstanbul 2006.
  • Karpat, Kemal, İslam’ın Siyasallaşması, çev. Şiar Yalçın, Bilgi Ünv. Yay. İst. 2001.
  • Keane, John, Şiddet ve Demokrasi, çev. Meral Üst, İmge Yay., Anka- ra 2010.
  • Laçiner, Sedat, “Devlet ve Kapalı Cemaatleşme”, Star Gazetesi, 28 Temmuz 2013 Pazar. http://haber.stargazete.com/yazar/devlet- ve-kapali-cemaatlesme/yazi-776492#
  • Meddeb, Abdelwahab, İslamın Hastalığı, çev. Haldun Bayrı, Metis Yay., İstanbul 2005.
  • Mercan, Faruk, “Devlet Sahaya Çıktı Türk Savaşçıları Araştırdı”, Aksiyon, s. 519, 15.11.2004. http://www.aksiyon.com.tr/yazdir.php?id=18116
  • Nebhani, Takıyyuddin, İslam Nizamı, tarihsiz, Yayınevi Belirtilme- miş.
  • Özyiğit, Ercan, Geleneksel İslam karşısında Radikal İslam: Beden Politikaları ve Şiddet, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üni- versitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Gazetecilik Anabilim Dalı, Ankara 2012.
  • Reemtsma, Jan Philipp, Vahşeti Kavramak, çev. Ender Ateşman, Ayrıntı Yay., İstanbul 1998.
  • Roy, Olivier, Küreselleşen İslâm, çev. Haldun Bayrı, Metis Yay., İs- tanbul 2003.
  • Sen, Amatya, Kader Yanılsaması Kimlik ve Şiddet, çev. Ahmet Kor- dam, Optimist Yay., İstanbul 2006.
  • Şahin, Hanefi, “İbnTeymiyye’nin Şii Karşıtlığında Bazı Parametre- ler”, EKEV Akademi Dergisi, yıl: 16, sayı: 51, 2012.
  • Tily, Charles, Kolektif Şiddet Siyaseti, çev. Seda Özel, Phoenix Yay., Ankara 2009.
  • Türkel, Rıfat, Vehhabilik ve Arka Planı (Başlangıçtan II. Suûd Devle- ti’ne Kadar), Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversi- tesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Temel İslam Bilimleri Bölümü Ana Bilim Dalı, İzmir 2013.
  • Watt, M., İslâm Düşüncesinin Teşekkül Devri, çev. Ethem Ruhi Fığ- lalı, Umran Yay., Ankara 1981.
  • Yardımcı, Gizem, “Manevi Şiddet Temelinde Nefret Söylemi ve Nefret Suçları”, http://www.umut.org.tr/UserFiles/GizemYardimci_manevi_sidd et_temelinde_nefret_soylemi_ve_nefret_suclari(1).pdf
  • Yaşa, İsmail, Türkiyeli Selefiler Tekfirci mi?” 24 Temmuz 2009, http://www.tevhidhaber.com/news_detail.php?id=60097
  • Yazıcı, Muhammed, İbnTeymiye’nin Mecmû’u Fetevâ İsimli Eserinde Ehl-i Bid’at Fırkalarına Bakışı, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ata- türk Ünv. Sos.Bil. Enst. Erzurum 1998.
  • Zabala, Santiago, “Teistleri ve Ateistleri Olmayan Bir Din”, R. Rorty- G. Vattimo, Dinin Geleceği, der. Santiago Zabala, çev. Rahmi G. Öğdül, Ayrıntı Yay., İstanbul 2009.
  • Zubaida, Sami, İslam Dünyasında Hukuk ve İktidar, çev. Burcu Ko- çoğlu Birinci- Hasan Acak, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yay., İs- tanbul 2008.
  • Zuckerman, Phil, Din Sosyolojisine Giriş, çeviri ve notlar: İhsan Çapcıoğlu-Halil
  • Aydınalp, Birleşik Kitabevi, Ankara 2006.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Zeki İşcan

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2013
Gönderilme Tarihi 20 Mart 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013Cilt: 6 Sayı: 2 - Şİİ-SÜNNİ İLİŞKİLERİ ÖZEL SAYISI

Kaynak Göster

ISNAD İşcan, Mehmet Zeki. “Selefiliğin Şi’ilik Değerlendirmeleri Bağlamında Nefret Ve Şiddet Söylemi”. e-Makalat Mezhep Araştırmaları Dergisi 6/2 (Aralık 2013), 151-172.

_____________________________________  ISSN 1309-5803 e-Makâlât Mezhep Araştırmaları Dergisi  _______________________________